Lēdija Makleoda
2014-12-13 12:23:30
Birkas: pastmarkas, vēsture, noziegumi
Lapa: Sākums
"Lēdija Makleoda" (angl. Lady McLeod) — privātā vietējā pasta un tvaikoņa nosaukums. Kuģis pārvadāja regulāros reisus starp Port-of Spain un San-Fernando Trinidādes salā (mūslaikos - Trinidādes un Tobago) laika posmā no 1845. gada beigām līdz 1854. gadam. Tajā pat periodā funkcionēja privātais vietējais pasts, kuru organizēja tvaikoņa īpašnieks, lai apmaksātu pārsūtāmos pasta sūtījumus no 1847. gada apriļa. Par apmaksas līdzekli kalpoja pastmarka, pazīstama ar filatēlisko nosaukumu "Lēdija Makleoda".
Tā skaitās pirmā marka, kura ir tikusi izlaista britu kolonijās.

Kuģu būvētuvē pie Glāzgovas būvētais kuģis bija nosaukts Trinidādes gubernatora, sera Henrija Makleoda (Henry McLeod) sievas vārdā. 1845. gada novembrī, nomainot iepriekšējo kuģi "Paria", tas sāka kursēt maršrutā Port-of Spain - San-Fernando. Tvaikoni ar 40 zs jaudu un 100 pasažieru ietilpību iegādājās kompānija Turnbull, Stewart & Co. 1846. gadā to nopirka Deivids Brūss, kurš pēc pāris gadiem to izīrēja Džonam Lamontam no San Fernando. 1850 gadu sākumā, pasta monopolija tika atcelta, un sākās konkurence ar amerikānu un holandiešu kuģiem. Pēc kārtējās kuģa pirkšanas - pārdošanas, 1854. gadā tas nogrima San Fernando rajonā. "Lēdijas Makleodas" kuģa zvans tika izcelts sauszemē, un tagad tas atrodas San Fernando mērijas ēkas foajē, un regulāri tiek izstādīts Trinidādes filatēlistu biedrības (Trinidad Philatelic Society) izstādēs. Deivida Brūsa pamatbizness bija vilnas imports un tirdzniecība. Privātais vietējais pasts "Lēdija Makleoda" kā blakus nozare bija atvērta drīz pēc tvaikoņa iziešanas uz līnijas 1845. gada novembrī. 1845. gada 3. novembrī, Port of Spain Gazette slejā, biznesa saimnieks nopublicēja paziņojumu, ka turpmāk, tvaikonis "Lēdija Makleoda", reizi nedēļā piegādās vēstules, naudu un banderoles starp Port of Spain un San Fernando pēc pieraksta un sekojoša aprēķina - viens dolārs mēnesi, vai par vienreizēju maksu 10 centu par vienu vēstuli. Pieredze parādīja, ka pieraksts sevi neattaisnoja. 1847. gada aprīlī, Braiss nolēma apritē ieviest markas. 16. aprīlī, Port of Spain Gazette iznāca jauns sludinājums par to, ka, "Lēdija Makleoda", sākot no 24. aprīļa, pārvadās tikai tādas vēstules, kuras ir apmaksātas ar markām, vai ari pēc priekšapmaksāta mēneša pieraksta. Pastmarkas tika tirgotas atsevišķi par 5 centiem, vai par 4 centiem pērkot uzreiz 100 gabalus. Tādā veidā šī marka kļuva par pirmo marku pasaulē, kura piedāvāja apmaksāt pasta pakalpojumus ar atlaidi. Uz bezrobiņu markas zīmējuma ir attēlots balts kuģis uz zila fona un monogramma no burtiem "L Mc L" (saīsinājums no "Lēdija Makleoda"). Tiek pieņemts, ka markas tika drukātas vietējās avīzes tipogrāfijā, bet šis fakts vēl joprojām nav īsti noskaidrots. Ari nav zināms, marku skaits marku lapā (domājams, simts) un nodrukāto lapu skaits. "Lēdija Makleoda" markas apgrozībā atradās apmēram trīs gadus, bet precīzu to izlaišanas datumu noskaidrot nav izdevies, jo markas netika dzēstas ar kalendāro pasta zīmogu. Pasaules pastmarku katalogi dažādi attiecas pret "Lēdiju Makleodu". "Stanley Gibbons" uzskata to par pirmo Britu impērijas marku ne tikai faktiski, bet arī formāli: tai ir piešķirts numurs (SG1).
"Scott" kataloga markas numurs neeksistē (par cik tās emitents nav valsts pasts), bet tai ir veltīta teksta daļa, ar līniju nodalīta no pārējām Trinidādes markām. 1851. gadā šī britu kolonija izlaida paši savas pastmarkas ar sēdošas Britānijas attēlu. Ir arī izlaistas daudzi "Lēdijas Makleodas" viltojumi, pie kam, tika viltotas ne tikai markas, bet arī konverti ar uz tiem uzlīmētām markām. Viltojumus izgatavoja tādi pazīstami falsifikāciju autori, kā Žabs de Sperati un Pēters Vinters.